Päivä no:60/Reitti no:60/no:16

16. Outo pysti, Museovirasto ja Kulttuuritalo.
P1450088+

P1450082+ P1450083+
P1450086+ P1450087+

P1450085+
P1450089+

—–
P1450097+
P1450098+
P1450099+
http://www.senaatti.fi/filebank/3139-2008_Mustonen_Hki_Kotilatalousopettajaopisto_Sturenkatu_2_RHS_web.pdf
P1450100+
P1450101+
P1450102+
P1450102b+
Kulttuuritalo etc.
P1450104+
P1450106+
P1450107+
60°11’18.2″N 24°56’40.1″E

Tekijä: Wäinö Aaltonen (1894 – 1966)
Teos: Rakentajan käsi
Sijainti: Kulttuuritalo, Sturenkatu 4, Alppiharju
Vuosi: 1960

Rakentajan käsi on Kulttuuritalon rakennustoimikunnan Wäinö Aaltoselta vuonna 1959 tilaama suihkulähdeveistos. Realistisesti kuvatun monumentaalisen käden peukalon ja etusormien välissä on Kulttuuritalon pienoismalli. Veistos on pronssia.

Wäinö Aaltonen kohotettiin jo elinaikanaan arvostetun kansallistaiteilijan asemaan. Tämä varsinkin siksi, että taiteilija tuki näkemyksillään nuoren kansan vielä epävarmaa identiteettiä. Kulttuuritalon, jonka kansandemokraattiset järjestöt rakennuttivat vuosina 1956-58, suunnitteli Alvar Aalto.

-tiedot lainattu Helsingin Kaupungin Taidemuseon sivuilta.
P1450108+
P1450108+
P1450112+
P1450113+
——
P1450105+ Sturenkatu 3-9

Tietoa kirjoittajasta

bensonetson

Sami Pennanen Artist working in Helsinki. Experimental chef, semi-professional flaneur and vocational dog walker. A living Rube Goldberg machine. www.phinnweb.org/USO/

2 vastausta artikkeliin “Päivä no:60/Reitti no:60/no:16”

  1. Heippa!
    Tiedätkö ”Rakentajan käsi” – veistoksesta, että kenen käsi on kyseessä?😉 Tätä tietoa et löydä mistään muualta: veistoksen mallina oli kirvesmies Kalle Eemil Väisäsen käsi, jossa hän piti sormiensa välissä tulitikkuaskia Kulttuuritalon pienoismallina. Aito, tavallinen kirvesmies oli mukana rakentamassa Helsinkiä rakennustyömailla koko elämänsä. Hän oli myös Wäinö Aaltosella töissä 50-60 luvulla rakentamassa hänelle valumuotteja, kuljetuslaatikoita, telineitä, tukia ym. Sekä toimi kuuromykän taiteilijan ”tulkkina” ja autonkuljettajana ja talonmiehen Kulosaaren ateljeessa.
    Ihan vaan nippelitietoa tiedoksesi, tätä et voi lukea mistään muualta… kukaan muu ei sinun ja minun lisäksi tiedä, kenen käsi se ”Rakentajan käsi” oikeasti oli. Oli isäni käsi… 😊

    Tykkää

  2. Hei

    Kiitos veistosta koskevasta taustatiedosta. ”Rakentajan käsi” on siis ihan konkreettisesti oikean rakentajan käsi. Isäsi vaikuttaa kuvauksesi perusteella työskennelleen hyvin tiiviisti Wäinö Aaltosen kanssa/apuna. Malliksi päätyminen tuntuu siis varsin luotevalta, varsinkin tämän teoksen kohdalla, koska aihe ja malli kohtaavat siinä täydellisesti.

    Tykkää

Jätä kommentti